Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

En chance til.

onsdag den 26. januar 2011


Jeg elsker når mindre film uden de store ambitioner gør et eller andet rigtigt og bliver tidstypiske kultklassikere.

Et godt bud på en ny film af denne type er den engelsk/tyske Black Death.

Den blev kun vist i 56 biografer i England på præmiereweekenden og røg direkte til DVD i langt de fleste andre lande.

Nu har den pludselig (bla. takke være en udemærket anmeldelse i The Guardian) fået vind i sejlene. Og bliver nu genlanceret i biograferne i USA.

Jeg så den som en torsdags-aften-jeg-er-for-træt-til-at-løbe-en-tur-og-det-er-min-tur-til-at-vælge-så-vi-kan-se-adventure-B-film og jeg var virkelig imponeret.

Forventningerne var selvfølgelig heller ikke de højeste, men den har noget over sig.

Bugettet er stramt! Det er der ingen tvivl om. Men de har gjort deres fodarbejde godt. Kostumerne er bedre end den nye (og forfærdelige) Robin Hood, skuespillerne er gedigne europæere uden stjernenykker, og i stedet for at forsøge at producere en storfilm har man lavet en solid, mørk småfilm som genremæssigt står ret alene og derfor (naturligt nok) bliver den bedste af sin slags.

Bestemt anbefalelsesværdig.



0 kommentarer to En chance til.:

Send en kommentar